C.T.F. Mihai I participant in proiectul „Primaria Copiilor”

COLEGIUL TEHNIC FEROVIAR „ MIHAI I”  a participat anul acesta în proiectul „Primaria Copiilor” , organizat de PROEDUS, pentru clasele V-VIII.

Scopul proiectului a fost acela de a promova implicarea civică și conștientizarea drepturilor și obligațiilor cetățenești  prin alegeri democratice la clesele V-VIII. S-a urmarit constituirea unui for de reprezentare, îndrumare și implicare a elevilor în proiecte de dezvoltare pentru tineret.

În urma alegerilor s-a constituit Consiliul Local alcătuit din Florea Raluca (clasa a VII-a) – consilier general, Bârzoi Ștefania (clasa a VIII-a), secretar, Ghoerghe Alexandra (clasa a V-a) și Voicu Alexandru (clasa a VI-a) – consilieri școlari.

Acest consiliu a hotarât demararea unui proiect intitulat „Experiența mea”, care să ducă la dezvoltarea abilităților de toleranță și solidaritate pentru conștientizarea diferentelor dintre indivizi precum și respectarea modului celuilalt de a gândi, simți și acționa conform convingerilor sale, în vederea realizării unui climat de acceptare, armonie, înțelegere în cadrul colectivelor de elevi și în societate. Peofesorii s-au alăturat lor în acest demers deoarece zilnic elevii pe care îi formează au parte de schimbări, asimilează și se acomodează cu o serie de lucruri, informații noi și sunt expuși la o varietate culturală într-o manieră în care nici o altă generație nu a facut-o.

În acest context, pentru a face față acestor provocări zilnice ale vieții, va fi nevoie să își dezvolte  capacitatea de a fi toleranți și de a manifesta respect.

Copiii trebuie ajutați să îi înțeleagă pe cei din jur, să empatizeze cu ceilalți deoarece toleranța va determina ideea că sunt speciali, valoroși, acceptați.

Deasemenea încurajarea spiritului de toleranță și respect, în ciuda diferențelor, contribuie la crearea unei atmosfere caracterizată de armonie și echilibru în cadrul colectivelor de elevi.

În urma activității desfășurate în sala de festivități a școlii, în data de 05.06.2018 s-a concluzionat că:

elevii au atătat o mare nevoie de autocunoaștere și intercunoaștere prin astfel de activități non-formale.

Tema proiectului a captat atenția și a stimulat implicarea elevilor de gimnaziu datorită a două aspecte:

  • Invitarea la introspecție, autocunoaștere și deschiderea pentru împărtășirea experiențelor, trăirilor proprii cu ceilalți
  • Invitarea la o cunoaștere mai profundă a celorlalți, la intercunoașterea rezultată din ascultarea și reflectare experiențelor trăite de alți colegi.

Acest proiect a fost un prilej pentru elevi de:

  • conștientizare a propriilor trăsături de personalitate
  • identificare a atitudinilor și comportamentelor adecvate sau inadecvate (ale lor sau ale colegilor) 

Acele mici „povești” selectate la final au avut cel mai mare impact emoțional. Elevii au fost impresionați de situațiile, experiențele inedite de viață prin care au trecut colegii lor, de aceeași vârstă.

Expunerea în public a întâmplărilor prin care au trecut, inclusiv a sentimentelor trăite, a reprezentat un moment foarte important atât pentru autori, cât și pentru colegii auditori. Aceștiua din urmă au putut compara experiența lor de viață cu cele prezentate și au exersat empatia.

Toate acestea au condus la concluzii atât de ordin personal, cât și de ordin comunitar, de grup/clasă.

Chestionarele aplicate sunt foarte sugestive în acest sens. Astfel, la prima întrebare, elevii au arătat că au fost impresionați mai ales de:

  • Trăsături de personalitate: „îi plăcea să învețe”, „era egoistă și rebelă”, „era trist”, „atașamenrul de familie”, „era respectuos”, „s-a simțit foarte diferit de ceilalți”.
  • Situațiile, experiențele critice prin care au fost nevoiți să treacă colegi de-ai lor: spitalizarea, accidentul, faptul că a venit de la Suceava, mutarea la altă școală, venirea într-un oraș nou, etc.
  • Gesturi, sfaturi, atitudini, acțiuni concrete de solidaritate colegială: „colegii i-au făcut o surpriză”, „prietenii au fost cu el la greu”, „colegii au fost la aeroport”, „au organizat o strângere de fonduri”, „colegii i-au fost alături”, „vizita la spital” etc.
  • Scghimbările comportamentale survenite în urma experiențelor respective: „Roxana s-a schimbar datorită celor din jur”, „s-a adaptat la viața de oraș”, „ a început să comunice”, „s-a acomodat”, „a regretat răutățile”, etc.

Răspunsurile la a II-a întrebare au arătat, în principal, că elevii de gimnaziu au învățat cât sunt de importante prietenia și solidaritatea umană. Toate răspunsurile lor exprimă, în variate forme, această idee: „fără cei din jur nu puteam trăi”, „trebuie să ne pese de toată lumea”, să iubești pe toată lumea”, „prietenii  adevărați  la nevoie se cunosc”, „este bine să ne ajutăm între noi”, ești bogat atunci când ai numeroși prieteni” etc.

S-a încercat o ierarhizare, fără însă,  a fi una valorică. Nu se poate spune că o „poveste” a fost mai bună decât alta. Fiecare elev a ierarhizat cele cinci experiente prin raportare la viața proprie, la aspectele care i-au trezit interesul, fiind o apreciere subiectivă, pur personală.

Concluzia generală a acestui proiect este că elevii sunt deschiși asimilării valorilor morale și comportamentelor prosociale, mai ales când experientele , modelele vin din interiorul grupurilor de apartenență.

 

Nici un comentariu inca.

Lasa un comentariu